حكايت شناسنامه جوهري هزاران دليرمرد نوجوان
معبر:وبلاگ تخصصي دفاع مقدس
آخرين مطالب

پیکر شهید برونسی کشف شد

همه دوستان من

برگی از خاطرات یک شهید( روزه بی سحری )

باز دلم هوای شلمچه کرده است

لحظه شهادت دو بسیجی

اتفاقی در یک قدمی اسارت

شهادت از نگاه خبرنگاران جهان

خدا این بچه‌های نیم وجبی را شهید کند

روایتگری ارثیه ی مادر(س) است

چشمان بارانی جوانان در شلمچه

به همه بگو اینجا دهلاویه است!

وقتی مرتضی موجی شد!

آداب زیارت نور

اولین گزارش از سفر به مناطق جنگی(2)

اروند؛ جایی که دیوانه‌ام می‌کند

اولین سفرنامه مناطق جنگی

پندهای رهبر برای روایتگران نور

25 هزار زائر سرزمين‌هاي نور در دزفول اسكان مي‌يابند

آنجا که دلم جاماند...

در جمع زائران سرزمین نور ...

آرشيو مطالب

ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
دی 1389
آذر 1389
آبان 1389
مهر 1389

پيوندهاي روزانه

گوگل
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون
آرشيو پيوندهاي روزانه

پيوندها

استخاره با قرآن کریم
خرید پستی
اس ام اس فلسفی عاشقانه
سمپادی ها
زن کاملا عريان در خيابانهاي اصفهان!!+عکس[7427] »عجب قليوني ميکشه اين دختره واي واي[2814] »اينم لحظه کشف حجاب در تيم ملي ايران +عکس[3555] »اين زن بخاطر بزرگي سينه اش اخراج شد!+عکس[3413] »آيا خواهر نيوشا ضيغمي رو ديديد؟[2823] »افزايش قد بصورت نامرعي و ارزان[349] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[2595] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[2477] »مدرسه دخترانه يهوديان در تهران (عکس)+1391[4483] »لباس اين خانوم هر روز کوتاه تر مي شود ! / عکس[2621] »عشوه جنجالي شيوا بلوريان+عکس[5314] »تصوير يک خانم بي حجاب از صداوسيماي ايران[4375] »شوهر بي ريخت بهنوش بختياري+عکس[5467] »عکس همسر آرايش کرده قهرمان المپيک ايران[2426] »دختر ايراني موتورسوار با شلوار و لباس تنگ+عکس[2414] »تيم فوتبال دختران پرسپوليس قبل از انقلاب+عکس[1212] »عکس لخت شدن يک خانم در فرودگاه[2742] »عکس صحنه اي که سانسور شد![2206] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[1864] »تصاوير خيلي ناجور از شناي مختلط در مازندران[2319] »خانمها اين عکس را نبينند[2033] »تفاوت حمام زنان و مردان / عکس[1433] »دختر هندي خوشگل در ايران غوقا کرد+ عکس زيبا[2637] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[1350] »ماجراي زن بهداد سليمي در المپيک لندن روشد+عکس[1855] »عکس سمر بازيگر زيباي عشق ممنوع با يک مرد ايراني[1701] »عکس ليلا بلوکات و خواهراش[605] »دختر جنجالي در مسجدالحرام + عکس[4007] »زايمان يک دختر در حمام+ عکس[4371] »با اين دختر ازدواج کنيد و جايزه بگيريد+عکس دختر[3567] »آدرس فيس بوک و تصوير الناز شاکردوست+عکس[3618] »ببين اين دختر خوشگله رو مي پسندي؟[5053] »ماجراي زن طلاق گرفته+عکس[2600] »زن کاملا عريان در خيابانهاي اصفهان!!+عکس[7427] »عجب قليوني ميکشه اين دختره واي واي[2814] »اينم لحظه کشف حجاب در تيم ملي ايران +عکس[3555] »اين زن بخاطر بزرگي سينه اش اخراج شد!+عکس[3413] »آيا خواهر نيوشا ضيغمي رو ديديد؟[2823] »افزايش قد بصورت نامرعي و ارزان[349] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[2595] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[2477] »مدرسه دخترانه يهوديان در تهران (عکس)+1391[4483] »لباس اين خانوم هر روز کوتاه تر مي شود ! / عکس[2621] »عشوه جنجالي شيوا بلوريان+عکس[5314] »تصوير يک خانم بي حجاب از صداوسيماي ايران[4375] »شوهر بي ريخت بهنوش بختياري+عکس[5467] »عکس همسر آرايش کرده قهرمان المپيک ايران[2426] »دختر ايراني موتورسوار با شلوار و لباس تنگ+عکس[2414] »تيم فوتبال دختران پرسپوليس قبل از انقلاب+عکس[1212] »عکس لخت شدن يک خانم در فرودگاه[2742] »عکس صحنه اي که سانسور شد![2206] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[1864] »تصاوير خيلي ناجور از شناي مختلط در مازندران[2319] »خانمها اين عکس را نبينند[2033] »تفاوت حمام زنان و مردان / عکس[1433] »دختر هندي خوشگل در ايران غوقا کرد+ عکس زيبا[2637] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[1350] »ماجراي زن بهداد سليمي در المپيک لندن روشد+عکس[1855] »عکس سمر بازيگر زيباي عشق ممنوع با يک مرد ايراني[1701] »عکس ليلا بلوکات و خواهراش[605عکس هاي دختر بازيگر در فيلم موهن توهين به حضرت محمد(ص آشنايي با نرم افزار هاي چت . ودوستيابي : آشنايي با نرم افزار هاي چت . ودوستيابي
music3nter
انتظارحاضر
زندگی زیباست...
Economic jihad
همت مضاعف پارسیان
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفاع مقدس و آدرس mabar.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





مترجم وبلاگ معبر

پايگاههای دفاع مقدس

سایت جامع دفاع مقدسامتداددیار رنجپایداریپایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین و شهدای گمنامپایگاه تخصصی ادبیات دفاع مقدسپایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادتپایگاه اطلاع رسانی قربانیان سلاح‌های شیمیاییچهار دیپلماتلوگوی نشریه پلاک هشت

پايگاههاي جنگ نرم

تیم جنگ نرم ایرانیان

حكايت شناسنامه جوهري هزاران دليرمرد نوجوان

سالروز شهادت حسين فهميده

حكايت شناسنامه جوهري هزاران دليرمرد نوجوان

شهيد محمدحسين فهميده يكي از 36 هزار شهيد دانش آموز هشت سال دفاع مقدس ايران است كه نام او سر فصل كاروان شهداي دانش آموز مي درخشد، نوجواناني كه بقاياي پاك كنهاي جوهري بر شناسنامه هاي هر كدامشان داستاني بس خواندني در خود نهفته دارند.

به گزارش نويد شاهد به نقل از مهر، هنوز از خاطر بسياري از مردم ايران چهره باراني برخي بچه هاي 10- 15 ساله در كنار محلهاي ثبت نام اعزام به جبهه ها از ياد نرفته كه با چشماني اشك آلود و زباني ملتمسانه براي اعزام به مناطق عملياتي به مسئولان و والدين خود اصرار مي كردند.

شايد داستان برخي از روشهاي خلاقانه بچه هاي دانش آموز براي رفتن به جبهه را يا ديده، شنيده و يا خوانده باشيم. از آنجا كه همه آنها مي دانستند كه بدون رضايت كتبي والدين خود نمي توانند به جبهه ها اعزام شوند برخي از آنها دست به كارهاي عجيبي مي زدند تا به هدف خود برسند.



در ميان آنان همه نوع دانش آموزي يافت مي شد از خانواده هاي متوسط به بالا تا خانواده مستضعف،از بچه هاي بازيگوش تا بچه هاي درس خوان و مطيع، از بچه هاي هنرمند و خلاق تا بچه هاي محجوب و كم حرف.

در آن زمان بعضي از بچه ها با رضايت والدين به جبهه ها اعزام مي شدند اما برخي از آنها با ترفندهاي مختلف در پي جلب رضايت پدر و مادر خويش بودند؛ اگر تا آن زمان به درس بي توجه بودند سعي داشتند با نمرات خوب دل والدين شان را نرم كنند و اگر بچه بازيگوشي بودند از هيچ كاري براي اثبات خود به عنوان پسري مطيع و محجوب و حرف شنو كوتاهي نمي كردند.

تعداد اندكي از آنان نيز بودند كه هر راهي را براي جلب رضايت والدين خود امتحان كردند اما هر بار تيرشان به سنگ مي خورد، پس با دستكاري در شناسنامه تاريخ تولد خود را با پاكنهاي جوهري در حدي تغيير مي دادند كه بتوانند برگه اعزام را دريافت كنند و يا برخي از آنان با تهيه رضايتنامه هاي تقلبي خود را به جبهه ها رساندند اما از ترس يا شرم از سرنوشتي كه در بازگشت به خانه در انتظار آنها خواهد بود، ماهها به مرخصي نمي رفتند و بالاخره در زمان برگشت به خانه با شرمندگي و عذرخواهي در پي رضايت قلبي والدين خويش برمي آمدند؛ پدر و مادرها هم كه مي ديدند ديگر كار از كار گذشته و مدتها در نگراني از سلامتي فرزند در تب و تاب بودند آنها را با آغوش باز مي پذيرفتند و بار ديگر اين آنها بودند كه دليرمردان نوجوان خويش را به جبهه ها رهسپار مي كردند.

برخي از اين دانش آموزان با اينكه در سنين نوجواني بودند اما جثه هاي درشتي داشتند و مشكلي براي يافتن لباس و پوتين براي آنها نبود اما بسياري از اين دليرمردان نوجوان با جثه هاي كوچك خود مجبور مي شدند يا با لباسهاي معمولي و كتاني و در نهايت كلاهي كه بر سر آنها لق مي زد روزگار خود را در جبهه ها به سر كنند و يا با پيراهن و شلوارهاي خاكي كه لبه هاي آن چندين بار تا خورده بود با كمك كمربند و فانسقه آن را به تن خويش بيارايند. هرچند كه آنان در قد و قامت با هم متفاوت بودند اما همه آنها در يك چيز با هم مشترك بودند و آن شجاعت، شور و سرزندگي، اخلاص و دلاوري بود كه در نگاه پر نفوذ و آرامشان موج مي زد.

پاكي و صفاي روحي آن جوانان و نوجوانان بود كه آنها را به جبهه ها كشاند؛ آنان نسيم كوي يار را فرسنگها دور از محله هاي خويش استشمام كردند و براي رسيدن به آن قدسياني كه هر از گاهي پيكرهاي پاكشان را در كوچه پس كوچه هاي محله بدرقه مي كردند از يكديگر سبقت مي گرفتند.

رنج و سختي، بزنگاهي براي محك زدن توانايي انسانهاست؛ واقعه هشت سال جنگ تحميلي فرصتي شد براي ظهور انسانهاي وارسته اي كه پيش از آن شايد هيچكدامشان را نمي شناختيم. بيش از هشت سال مقاومت ملت ايران در برابر تمام ابرقدرهاي شرق و غرب، خود گوياي ظهور انسانهاي برجسته اي است كه سرانجام توانستند فاتحانه دشمن را وادار به عقب نشيني كنند.

در دوران هشت سال دفاع مقدس بيش از 36 هزار دانش آموز در جبهه ها و يا بر اثر بمباران هوايي و حملات زميني دشمن به مناطق مسكوني و مدارس شهيد شدند. در طول جنگ تحميلي بيش از 550 هزار نفر از دانش آموزان چندين بار به جبهه ها اعزام شدند و در اين راه بسياري از نوجوانان دانش آموز بر خاكهاي تفتيده جنوب و بلنديهاي غرب كشور در خون خود غلتيدند و دو هزار و 853 نفر نيز جانباز و 2 هزار و 433 نفر آزاده تقديم دفاع از انقلاب اسلامي و كشور عزيزمان ايران شد.

شهيد محمد حسين فهميده يكي از هزاران نونهال و دانش آموز بسيجي كشور است كه با سرمايه عظيمي از فهم و درك انقلابي و اعتقادات اسلامي وارد جنگ شدند. نام شهيد فهميده به دليل شجاعت و ايثار در راه حفظ خاك وطن، سرآغاز كاروان 36 هزار شهيد دانش آموز قرار گرفت اما اگر سرگذشت هر كدام از اين نوجوانان و جواناني كه براي حفظ اسلام و خاك ايران به جبهه ها رهسپار شدند را بدانيم هر كدام شان حسين فهميده اي ديگر خواهند بود.

شهيد محمد حسين فهميده در شانزدهم ارديبهشت ماه 1346 (مصادف با سوم محرم) در روستاي سراجه قم متولد شد. وي دوران ابتدايي و دوسال اول مقطع راهنمايي را در قم گذراند وسپس طي سفر خانواده به كرج دراين شهرستان به ادامه تحصيل پرداخت.

وي كه سومين فرزند خانواده در بين هفت خواهر و برادر خود بود پس از پيروزي انقلاب با شروع حوادث كردستان به مناطق درگيري با منافقين و ضد انقلاب شتافت و پس از آن با شنيدن تجاوز نيروهاي بعث عراق به خوزستان، رهسپار اين سرزمين شد و در كنار مردم مقاوم خونين شهر حماسه آفريد.

شهيد فهميده كه به دليل كمي سن بارها از سوي مسئولان اعزام كننده با ممانعت از حضور در خط مقدم مواجه شده بود سرانجام با تلاشهاي زيركانه خويش اعتماد مسئولان نظامي منطقه را جلب كرد و در مناطق درگيري مستقيم با دشمن حاضر شد.

وي سرانجام در روز هشتم آبان 59 در زماني كه خرمشهر در محاصره رژيم بعث عراق بود، براي جلوگيري از پيشروي تانكهاي عراقي به شهر و قتل عام نيروهاي مقاومت، با نارنجكي در دست از لابه لاي سفير گلوله هاي دشمن خود را به تانكها رساند و با استفاده از نارنجك، تانك دشمن را منفجر كرد كه در اثر اين انفجار محل عبور ديگر تانك ها بسته شد و خود نيز به شهادت رسيد.

به دنبال نامگذاري هشتم آبان به عنوان روز بسيج دانش آموزي سازماني به همين نام تشكيل شد و هم اكنون اين سازمان با همكاري وزارت آموزش و پرورش در بيش از 50 هزار واحد آموزشي اقدام به تشكيل واحدهاي مقاومت بسيج نموده و با جذب دانش آموزان به اين واحدها بخش عظيمي از ارتش 20 ميليوني را تشكيل داده است.

در حال حاضر بيش از 4 ميليون دانش آموز دختر و پسر در دوره هاي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه جذب بسيج دانش آموزي شده اند كه بيش از 450 هزار نفر از آنان عضو فعال بسيج دانش آموزي هستند كه مسئوليت هدايت و كنترل واحدهاي خود را بر عهده دارند.

دفاع مقدس ملت نستوه ايران بستر طلوع و بالندگي چنان مجاهداني بود كه ره صدساله را يكشبه طي كردند و به اسوه هاي اخلاقي و حماسي مردم ايران پيوستند. پس از پايان جنگ نيز نوجوانان و جوانان ايران اسلامي با تأسي به روحيه والاي شهدايي چون فهميده در راه خودباوري و خداباوري بيش از پيش گام برداشتند، چنانكه موفقيت هاي دانش آموزان ايراني در المپيادهاي علمي و مسابقات بين المللي مؤيد اين مسئله است كه آنان داراي روحيه جهادي در هر ميدان و آزموني هستند.


معبر

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





علي سعادت | 11:57 - 9 آبان 1389برچسب: شناسنامه جوهري هزاران دليرمرد نوجوان,
+ |

منوي اصلي
خانه
پروفايل مدير وبلاگ
پست الکترونيک
آرشيو وبلاگ
عناوين مطالب وبلاگ

درباره وبلاگ

به وبلاگ معبر خوش آمديد (تخصصي دفاع مقدس)

نويسندگان

علي سعادت

موضوعات مطالب

دفاع مقدس
رسانه ها،اخبار،مطبوعات
خاطرات
كتاب،شعر،داستان،طنز
شهدای گمنام
خانواده شهدا
عملیات ها
بسیج
مناطق عملیاتی
جانبازان
آزادگان
سرداران،شهدا
فرهنگ دفاع،جبهه
فرهنگ ایثار و شهادت
دل نوشته ای با شهدا
جشنواره ،مسابقات
فضاي مجازي،جنگ نرم و...
سينما ،تئاتر،تلويزيون
راهيان نور

نشانك وبلاگ معبر
معبر - وبلاگ تخصصي دفاع مقدس

كد لوگوي معبر

ساير امکانات

RSS


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 467
بازدید دیروز : 359
بازدید هفته : 1561
بازدید ماه : 1552
بازدید کل : 113550
تعداد مطالب : 667
تعداد نظرات : 60
تعداد آنلاین : 1

مسابقات وبلاگ نويسي

مسابقه بزرگ وبلاگ نویسی سبک بالان به مناسبت هفته دفاع مقدس

اولین جشنواره «وبلاگ‌نويسی دفاع مقدس» در يزدجشنواره وبلاگ نویسی حماسه نگاران بسیج و انقلاب اسلامیجشنواره وبلاگ نویسی تبیان در حال برگزاری است . ثبت نام کنید