آيتالله جوادي آملي تصريح كرد: در آن زمان فقط تعداد معدودي از كشورها از جمله سوريه، مراكش، ليبي و الجزاير، چشمشان به جمهوري اسلامي ايران بوده است.
وي با ذكر مثالي در همين رابطه اظهار داشت: كسي كه از طريق عكس تشخيص ميدهد روده بيمار ورم دارد، كار علمي نكرده است اما طبيبي كه زمينه پيدايش اين ورم و راه علاج آن را تشخيص دهد كار علمي كرده است.
وي افزود: در گذشته سن و سابقه تحصيلي جوانان اجازه نميداد كه مطالب مربوط به جنگ به صورت وسيعي ارائه شود، اما در حال حاضر چون سطح علمي و سن افراد جامعه بالا رفته است توقع براي توجه بيشتر به مباحث جنگ بيشتر شده است. اين مرجع تقليد وابستگي ايران به اجانب در گذشته را يكي از علل پيشرفت نكردن آن عنوان كرد و گفت: در وقايعي همچون جنگ جهاني اول، جنگ جهاني دوم و كودتاي ننگين 28 مرداد هر چه از ايران خواستند، تحويل آنها داده شد اما در دفاع مقدس كه دستاوردهاي زيادي داشت، هر چه خواستيم گفتيم و هر چه ميخواستيم گرفتيم. آيتالله جوادي آملي اظهار داشت: در گذشته هميشه دست ما در برابر بيگانگان براي تسليم بالا بود و برده آنها بوديم و هر چه آنها گفتند بايد اطاعت ميكرديم، اما در جنگ تحميلي و جريان 17 شهريور و امثال آنها با وجود اينكه شهداي زيادي تقديم كرديم اما وابسته به بيگانگان نبوديم.
وي در بخش ديگري از فرمايشات خود به تشريح كودتاي ننگين 28 مرداد 1332 پرداخت و خاطرنشان كرد: در آن زمان مصدق با راهنمايي مرحوم آيتالله كاشاني مردم را روشن كردند كه نفت به عنوان سرمايه مردم توسط بيگانگان غارت ميشود، از اين رو مردم قيام كردند و شعار «مرگ بر شاه» از آنجا به عنوان شعار رسمي مردم تهران مطرح شد. اين استاد حوزه ادامه داد: از صبح روز 28 مرداد كه مصدق و اعضاي هيئت دولت به زندان منتقل شدند شعار مرگ بر شاه توسط مردم در تهران بيان ميشد، اما همين مردم در ساعت دو بعدازظهر شعار «جاويد شاه» سر ميدادند، ولي وقتي دين در جامعه مطرح شد با اينكه تعدادي زيادي از مردم در روزهاي 16 شهريور، 17 شهريور و 18 شهريور و ساير روزهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي به شهادت رسيدند اما شعار «مرگ بر شاه» ادامه داشت.
وي با تاكيد بر توجه به انديشه و انگيزه ديني مردم اظهار داشت: اين انديشه و انگيزه ديني بايد مثل گلاب معطر به تاريخ دفاع مقدس دميده شود.
آيتالله جوادي آملي با اشاره به تبعات سوء بيتوجهي به اين دو مقوله مهم تصريح كرد: اگر انديشه و انگيزه ديني در بخش نظر و عمل از جامعه گرفته شود اين جامعه نوعي تفاله است و از آن جز تسليم در برابر بيگانگان كاري ساخته نيست. وي دفاع مقدس را به دو بخش جنگ داخلي و خارجي تقسيم كرد و در همين رابطه يادآور شد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ايران حدود دو سال درگير جنگ داخلي بود و در واقع دفاع مقدس را بايد دفاع 10 ساله دانست.
آيتالله جوادي آملي گفت: انديشه و انگيزه ديني دو عنصر كليدي است كه هم انقلاب اسلامي را به پيروزي رساند و هم موجب پيروزي رزمندگان اسلام در جنگ تحميلي شد و اگر اين عناصر كليدي را از انقلاب اسلامي برداريم چيزي جز تفاله از آن باقي نميماند. وي بر لزوم بررسي و تحليل دقيق و حساب شده جنگ تحميلي تاكيد كرد و افزود: اگر ما تاريخ جنگ را ننويسيم، دشمنان به دلخواه خودشان اين تاريخ را مينويسند، بنابراين تاريخنويسي جنگ بايد مستقل و حساب شده باشد و محتواي آن در دانشگاهها تدريس شود و اين مطالب به صورت رقيقتر در مقاطع پايينتر تحصيلي از جمله دبيرستان، راهنمايي و دبستان ارائه شود.
اين مرجع تقليد افزود: ما موظفيم آثار همه افرادي كه مؤمن هستند و از اين دنيا رخت بربستند را زنده كنيم ولي برخي از اين آثار ذهني است كه از سوي بعضي افراد بيان ميشود اما مهمتر از آن، آثار شهيدان عيني است كه بايد به ذهني تبديل شود.
معبر
نظرات شما عزیزان: