11هزار و 697 نفر شمار مفقودان ايراني دفاع مقدس
معبر:وبلاگ تخصصي دفاع مقدس
آخرين مطالب

پیکر شهید برونسی کشف شد

همه دوستان من

برگی از خاطرات یک شهید( روزه بی سحری )

باز دلم هوای شلمچه کرده است

لحظه شهادت دو بسیجی

اتفاقی در یک قدمی اسارت

شهادت از نگاه خبرنگاران جهان

خدا این بچه‌های نیم وجبی را شهید کند

روایتگری ارثیه ی مادر(س) است

چشمان بارانی جوانان در شلمچه

به همه بگو اینجا دهلاویه است!

وقتی مرتضی موجی شد!

آداب زیارت نور

اولین گزارش از سفر به مناطق جنگی(2)

اروند؛ جایی که دیوانه‌ام می‌کند

اولین سفرنامه مناطق جنگی

پندهای رهبر برای روایتگران نور

25 هزار زائر سرزمين‌هاي نور در دزفول اسكان مي‌يابند

آنجا که دلم جاماند...

در جمع زائران سرزمین نور ...

آرشيو مطالب

ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
دی 1389
آذر 1389
آبان 1389
مهر 1389

پيوندهاي روزانه

گوگل
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون
آرشيو پيوندهاي روزانه

پيوندها

استخاره با قرآن کریم
خرید پستی
اس ام اس فلسفی عاشقانه
سمپادی ها
زن کاملا عريان در خيابانهاي اصفهان!!+عکس[7427] »عجب قليوني ميکشه اين دختره واي واي[2814] »اينم لحظه کشف حجاب در تيم ملي ايران +عکس[3555] »اين زن بخاطر بزرگي سينه اش اخراج شد!+عکس[3413] »آيا خواهر نيوشا ضيغمي رو ديديد؟[2823] »افزايش قد بصورت نامرعي و ارزان[349] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[2595] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[2477] »مدرسه دخترانه يهوديان در تهران (عکس)+1391[4483] »لباس اين خانوم هر روز کوتاه تر مي شود ! / عکس[2621] »عشوه جنجالي شيوا بلوريان+عکس[5314] »تصوير يک خانم بي حجاب از صداوسيماي ايران[4375] »شوهر بي ريخت بهنوش بختياري+عکس[5467] »عکس همسر آرايش کرده قهرمان المپيک ايران[2426] »دختر ايراني موتورسوار با شلوار و لباس تنگ+عکس[2414] »تيم فوتبال دختران پرسپوليس قبل از انقلاب+عکس[1212] »عکس لخت شدن يک خانم در فرودگاه[2742] »عکس صحنه اي که سانسور شد![2206] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[1864] »تصاوير خيلي ناجور از شناي مختلط در مازندران[2319] »خانمها اين عکس را نبينند[2033] »تفاوت حمام زنان و مردان / عکس[1433] »دختر هندي خوشگل در ايران غوقا کرد+ عکس زيبا[2637] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[1350] »ماجراي زن بهداد سليمي در المپيک لندن روشد+عکس[1855] »عکس سمر بازيگر زيباي عشق ممنوع با يک مرد ايراني[1701] »عکس ليلا بلوکات و خواهراش[605] »دختر جنجالي در مسجدالحرام + عکس[4007] »زايمان يک دختر در حمام+ عکس[4371] »با اين دختر ازدواج کنيد و جايزه بگيريد+عکس دختر[3567] »آدرس فيس بوک و تصوير الناز شاکردوست+عکس[3618] »ببين اين دختر خوشگله رو مي پسندي؟[5053] »ماجراي زن طلاق گرفته+عکس[2600] »زن کاملا عريان در خيابانهاي اصفهان!!+عکس[7427] »عجب قليوني ميکشه اين دختره واي واي[2814] »اينم لحظه کشف حجاب در تيم ملي ايران +عکس[3555] »اين زن بخاطر بزرگي سينه اش اخراج شد!+عکس[3413] »آيا خواهر نيوشا ضيغمي رو ديديد؟[2823] »افزايش قد بصورت نامرعي و ارزان[349] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[2595] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[2477] »مدرسه دخترانه يهوديان در تهران (عکس)+1391[4483] »لباس اين خانوم هر روز کوتاه تر مي شود ! / عکس[2621] »عشوه جنجالي شيوا بلوريان+عکس[5314] »تصوير يک خانم بي حجاب از صداوسيماي ايران[4375] »شوهر بي ريخت بهنوش بختياري+عکس[5467] »عکس همسر آرايش کرده قهرمان المپيک ايران[2426] »دختر ايراني موتورسوار با شلوار و لباس تنگ+عکس[2414] »تيم فوتبال دختران پرسپوليس قبل از انقلاب+عکس[1212] »عکس لخت شدن يک خانم در فرودگاه[2742] »عکس صحنه اي که سانسور شد![2206] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[1864] »تصاوير خيلي ناجور از شناي مختلط در مازندران[2319] »خانمها اين عکس را نبينند[2033] »تفاوت حمام زنان و مردان / عکس[1433] »دختر هندي خوشگل در ايران غوقا کرد+ عکس زيبا[2637] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[1350] »ماجراي زن بهداد سليمي در المپيک لندن روشد+عکس[1855] »عکس سمر بازيگر زيباي عشق ممنوع با يک مرد ايراني[1701] »عکس ليلا بلوکات و خواهراش[605عکس هاي دختر بازيگر در فيلم موهن توهين به حضرت محمد(ص آشنايي با نرم افزار هاي چت . ودوستيابي : آشنايي با نرم افزار هاي چت . ودوستيابي
music3nter
انتظارحاضر
زندگی زیباست...
Economic jihad
همت مضاعف پارسیان
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفاع مقدس و آدرس mabar.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





مترجم وبلاگ معبر

پايگاههای دفاع مقدس

سایت جامع دفاع مقدسامتداددیار رنجپایداریپایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین و شهدای گمنامپایگاه تخصصی ادبیات دفاع مقدسپایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادتپایگاه اطلاع رسانی قربانیان سلاح‌های شیمیاییچهار دیپلماتلوگوی نشریه پلاک هشت

پايگاههاي جنگ نرم

تیم جنگ نرم ایرانیان

11هزار و 697 نفر شمار مفقودان ايراني دفاع مقدس

وي افزود: در واقع اطلاعاتي كه مربوط به ديگر شهداء بود با توجه به مصاحبه‌ها،‌ گواهي‌ها و شهادت‌نامه‌‌هايي كه از ديگر اسرا مي‌گرفتيم جمع‌آوري ‌مي‌شد و اين موارد بخشي از فعاليت‌هاي كميته بين‌المللي صليب سرخ به حساب مي‌آمد.

رئيس نمايندگي كميته بين‌المللي صليب سرخ در ايران اظهار داشت: در پايان جنگ، اولويت‌ ما بازگرداندن اسرا به كشورشان بود، جريان تبادل اسرا در ماه‌هاي اوت و سپتامبر در 20 سال پيش به وقوع پيوست و ما موفق به برگرداندن اسرا به كشورشان شديم، البته اسراي زيادي، هم در ايران و هم در عراق از آن زمان باقي مانده بودند.

ريتر بيان داشت: در دهه 90 ميلادي فعاليت‌هاي كميته بين‌المللي صليب سرخ بر كمك‌رساني به آن دسته از اسرا كه در 2 طرف مانده بودند و منتظر بازگشت به كشورشان بودند متمركز شد.

*تمركز كميته بين‌المللي صليب سرخ بر موضوع يافتن اجساد و هويت مفقودان

ريتر با اشاره به اينكه بعد از مسئله اسراي جنگ ايران و عراق نوبت به مفقودان اين جنگ رسيد و تمركز كميته بين‌المللي صليب سرخ بر روي مفقودان قرار گرفت، گفت: مسئوليت حل موضوع مفقودان بر عهده‌ مقامات 2 كشور بوده است و كميته بين‌المللي صليب سرخ نيز نظارت مي‌كرد تا اطمينان به دست آورد كه وضعيت مفقودان و شناسايي هويت اجساد باقيمانده از جنگ روشن شود.

وي متذكر شد ‌كه كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ در پي توافق با دولت‌هاي مربوطه، هر اطلاعاتي را كه در مورد اجساد به‌دست مي‌آورد در اختيار خانواده‌ها قرار مي‌داد و آ‌نها را از سرنوشت عزيزانشان مطلع مي‌كرد.

ريتر اضافه كرد: پيگيري مسائل مفقودان از وظايف مقامات كشورها است و وظيفه كميته بين‌المللي صليب سرخ كمك به مقامات جهت اجراي اين مهم است.

وي تصريح كرد: به هر حال در ادامه‌ روند موضوع مفقودان مي‌توانيم تقسيم‌بندي خاصي داشته باشيم، به اين معني كه موضوع مفقودان در ايران تنها معطوف به جنگ ايران و عراق است و اين در حالي ‌است كه بعد از جنگ ايران و عراق باز هم مشكلات ناشي از جنگ در عراق ادامه داشت.

ريتر اظهار داشت: به طور مثال در سال 1991 اشغال كويت از طرف عراق صورت گرفت و در سال 2003 هم حمله‌ نيروهاي ائتلاف به كشور عراق را شاهد بوديم.

رئيس نمايندگي كميته بين‌المللي صليب سرخ در ايران با اشاره به اينكه از نظر مقامات ايران مسئله مفقودان هميشه در اولويت بوده است و از آغاز تا پايان جنگ نيز جزء اولويت‌هاي مقامات ايراني بوده است، گفت: به همين ترتيب مفقودان در عراق به دو دسته تقسيم مي‌شود، يك دسته مفقودان جنگ ايران و عراق هستند و ديگري مفقودان مربوط به دو جنگ كويت و حمله‌ نيروهاي ائتلافي به عراق.

ريتر اظهار داشت: در حال حاضر كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ در مورد موضوع مفقودان با مقامات دو كشور توافق‌نامه‌هايي به‌ طور جداگانه به امضاء رسانده است.

وي تصريح كرد: اين توافق‌نامه‌ها خود مبناي توافق‌نامه‌ سه جانبه‌اي است كه در سال 2008 با مقامات دو كشور و با ميانجيگري كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ امضا شد و در حقيقت نقش كميته‌، نقشي ميانجي و صرفاً تسهيل‌كننده در روند اين توافق‌نامه‌‌ها است.

ريتر گفت: به‌ طور كلي دو مكانيسم وجود دارد، يكي مكانيسم سه ‌جانبه ‌است كه ميان كشورها منعقد شده و ديگري توافق‌نامه‌هاي دو جانبه‌اي است كه كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ به ترتيب در سال 2004 با ايران و در سال 2008 با مقامات كشور عراق به امضاء رسانده است كه هدف از امضاي اين قراردادها نيز انجام اقدامي عملي در مورد موضوع مفقودين دو كشور است.

*برگزاري نشست بين ايران و عراق در مورد موضوع مفقودين در ژنو

ريتر تصريح كرد: در اواخر ماه اكتبر در ژنو ملاقات‌هايي در راستاي همكاري بين ايران و عراق با ميانجيگري كميته بين‌المللي صليب سرخ در مورد موضوع اجساد و مفقودين جنگ صورت گرفت.

وي گفت: در اين ملاقات‌ها، مقامات ايران و عراق در ژنو با ميانجيگري و جلسه ‌گردانيِ كميته بين‌المللي صليب سرخ در مورد بازيابي اجساد مفقودان مذاكره كردند كه پس از تدوين موضوع با ايجاد مكانيسم‌هايي در راستاي جستجو، شناسايي و ختم پرونده مفقودان حركت مي‌شود.

ريتر افزود: در نشست ژنو، شهادت نامه‌ها و گواهي‌هايي كه اسرا ارائه كرده بودند در پي توافق‌هاي دو جانبه با كميته بين‌المللي صليب سرخ بين مقامات دو كشور مبادله شد.

رئيس نمايندگي كميته بين‌المللي صليب سرخ در ايران اظهار داشت: به‌عنوان مثال در سال‌هاي 1984 و 1985 شهادت‌نامه‌هايي از اسراي ايراني در اردوگاه‌هاي عراقي گرفته ‌و به مقامات ايراني ارائه مي‌شد كه متعاقباً براي حل و فصل مسائل مفقودان بسيار راهگشا بود كه اين روند از سال 2004 بار ديگر از سوي ايران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وي گفت: اين روند متداول با ايران ادامه دارد و تمام اين اقدامات به منظور كمك به مقامات دو كشور است تا داده‌هايي را در اختيار آنان قرار دهد كه با توجه به اين داده‌ها بتوانند مسئله مفقودان را حل و فصل كنند زيرا هنوز هم شمار مفقودان بسيار زياد است.

*عراق داراي بالاترين آمار مفقودان جنگ در جهان

ريتر با اشاره به اينكه در عراق حدود 500 هزار تا يك ميليون مفقود از پي سه جنگ ايران، كويت و حمله‌ نيروهاي ائتلافي وجود دارد و مفقودان ايران نيز 11 هزار و 697 نفر هستند، افزود: بالاترين آمار مفقودان در جهان مختص به كشور عراق است.

وي گفت: در راستاي همين فعاليت‌ها، كميته بين‌‌المللي صليب سرخ براي كمك به مقامات ايراني، از‌ آنها حمايت فني نيز مي‌كند و اين حمايت فني به صورت بهره‌گيري از فناوري تجزيه و تحليل DNA است كه در همين چهارچوب، كميته بين‌المللي صليب سرخ دو دستگاه تجزيه‌ DNA به مقامات ايران تحويل داده است.

ريتر افزود: طرز استفاده از اين دستگاه‌ها و روش‌هاي تعيين هويت از طريق پيكرشناسي و بر اساس استانداردهاي جهاني را كميته بين‌المللي صليب سرخ آموزش مي‌دهد و اين دستگاه‌ها كه در مجموع بسيار مفيد هستند در سال 2008 تحويل ايران شدند؛ يكي از آن‌‌ها تحويل مركز تحقيقات ژنتيك انساني كوثر و ديگري به سازمان پزشكي قانوني اصفهان داده شد.

*اعزام كارشناسان ايراني به انگلستان براي آموزش دستگاه‌هاي تشخيص DNA

رئيس نمايندگي كميته بين‌المللي صليب سرخ در ايران اظهار داشت: كارشناسان اين دو مركز به انگلستان اعزام شدند تا روش‌هاي تشخيص هويت از طريق DNA را فراگيرند و كميته بين‌المللي صليب سرخ نيز به طور مستقل يك كارشناس منطقه‌اي‌ِ پزشكي قانوني را در دفتر تهران استقرار داده است كه اين متخصص پيش‌تر در قبرس و در زمينه مفقودان به صورت بين‌المللي فعال بوده و با تجربه‌ فراوان خود مي‌تواند براي كارشناسان ايراني كمك با ارزشي باشد.

ريتر در مورد آماري كه مسئولان مربوطه از تعداد مفقودان ايران، كه آن را 7 هزار نفر اعلام كرده‌اند و صحت اين آمار گفت: آمار 11هزار و 697 نفر مفقود ايراني را مقامات كشور ايران نيز اعلام كرده‌اند و اين 7 هزار مفقود ايراني در خاك عراق وجود دارد و بقيه در خاك ايران و نقاط ديگر هستند و عدد 11 هزار و 697 آمار مجموع مفقودين ايراني است.

*11 هزار و 697 آمار مفقودان ايران

وي با اشاره به اينكه عدد 11 هزار و 697 مفقود را مقامات ايراني در اختيار كميته بين‌المللي صليب سرخ قرار داده‌اند، تصريح كرد: در طول اين سال‌ها اجساد زيادي شناسايي، كشف ‌و مورد شناسايي قرار گرفته‌اند كه در اين ميان اجساد عراقي تحويل مقامات كشور متبوع داده شده‌اند و اجساد ايراني نيز در اختيار مقامات ايراني قرار مي‌گرفت و كميته بين‌المللي صليب سرخ نيز هر چند گاه يكبار عمليات ‌مبادله‌ اجساد را در مرز اين كشورها نظارت مي‌كند.

ريتر گفت: يافتن تمام 11 هزار و 697 مفقود ايراني امري بسيار زمان‌بر خواهد بود و بخشي از فعاليت‌هاي مبتني بر توافق‌نامه‌ سه‌جانبه ايران، عراق و كميته بين‌المللي صليب سرخ بر محوريت نظارت كميته انجام مي‌گيرد تا به نحوي عمليات جستجوي مفقودان دو كشور ايران و عراق به صورت فرامرزي صورت پذيرد.

* بررسي ورود 2 كشور به خاك يكديگر براي يافتن اجساد مفقودان

وي در پاسخ به اين پرسش كه چه زماني فرآيند ورود دو كشور به خاك يكديگر براي يافتن اجساد عملي خواهد شد، افزود: اين تصميم در دست بررسي است تا طرف ايراني بتواند در خاك عراق به دنبال اجساد ايراني‌ها بگردد كه البته اين فرآيند در حيطه‌ اقدامات عملي كميته بين‌المللي صليب سرخ نيست بلكه وظيفه مقامات دو كشور است، با اين حال كميته‌ بين‌المللي صليب سرخ وظيفه ميانجي‌گري و تسهيل‌گري را برعهده دارد.

ريتر افزود: آن چه در اين ميان اهميت دارد عزم مقامات دو كشور است تا فرآيند جستجو هر چه سريع‌تر صورت پذيرد.

وي با اشاره به جنگ قبرس كه در سال 1974 به اتمام رسيده است، گفت: پس از بيش از 30 سال از پايان جنگ قبرس، عمليات جستجو تازه شروع شده و اين مسئله نشان دهنده اين است كه 30 سال طول كشيد تا اراده‌ و عزم سياسي جزم شود تا فرآيند جستجوي مفقودان در اين منطقه شروع شود.

ريتر اظهار داشت: ما شاهديم كه مقامات ايران فعاليت‌هاي زيادي انجام داده‌اند و تلاش بسياري كرده‌اند كه پرونده‌هاي مفقودان حل و فصل شود و جست‌وجوي اجساد به‌ شكل تشكيل كارگروه‌هاي مشترك، امري است كه نيازمند تحقق عزم سياسي دو كشور است.

*بي‌طرفي كميته بين‌المللي صليب سرخ در موضوع مفقودان ايران و عراق

وي در پاسخ به برخي مطالب در رسانه‌ها مبني بر عدم بي‌طرفي كميته بين‌المللي صليب سرخ در ايران گفت: پاسخ به شك و ترديدي را كه در رسانه‌ها در رابطه با عدم بي‌طرفي كميته بين‌المللي صليب سرخ در جهتگيري‌هاي سياسي آن در برخي مواقع مطرح مي‌شود مي‌توان در سابقه 140 ساله فعاليت‌هاي كميته در اقصي نقاط جهان جست‌وجو كرد زيرا نگاهي به مواضع اين سازمان در طول درگيري‌هاي گذشته گواهي بر اين است كه كميته بين‌المللي صليب سرخ سازمان كاملاً بي‌طرفي است كه تنها فعاليت‌هاي بشردوستانه انجام مي‌دهد.

ريتر اظهار داشت: كميته بين‌المللي صليب سرخ كاملاً مستقل است و به هيچ دسته، گروه، سازمان‌ و كشوري تعلق ندارد و حتي برخلاف تصور برخي بخشي از سازمان‌ملل «UN» نيز محسوب نمي‌شود و تمام زمينه‌هاي فعاليت‌هاي كميته به طور كامل بر اساس اعتماد مقامات ايران و عراق صورت مي‌پذيرد و كميته سعي بر آن دارد تا روند اعتماد‌سازي دو كشور را براي نشاندن آنها بر سر ميز مذاكرات مسئله مفقودان را به‌ صورت بي طرفانه انجام دهد.



معبر

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





علي سعادت | 11:23 - 23 آبان 1389برچسب:11هزار و 697 نفر شمار مفقودان ايراني دفاع مقدس,
+ |

منوي اصلي
خانه
پروفايل مدير وبلاگ
پست الکترونيک
آرشيو وبلاگ
عناوين مطالب وبلاگ

درباره وبلاگ

به وبلاگ معبر خوش آمديد (تخصصي دفاع مقدس)

نويسندگان

علي سعادت

موضوعات مطالب

دفاع مقدس
رسانه ها،اخبار،مطبوعات
خاطرات
كتاب،شعر،داستان،طنز
شهدای گمنام
خانواده شهدا
عملیات ها
بسیج
مناطق عملیاتی
جانبازان
آزادگان
سرداران،شهدا
فرهنگ دفاع،جبهه
فرهنگ ایثار و شهادت
دل نوشته ای با شهدا
جشنواره ،مسابقات
فضاي مجازي،جنگ نرم و...
سينما ،تئاتر،تلويزيون
راهيان نور

نشانك وبلاگ معبر
معبر - وبلاگ تخصصي دفاع مقدس

كد لوگوي معبر

ساير امکانات

RSS


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 429
بازدید دیروز : 359
بازدید هفته : 1523
بازدید ماه : 1514
بازدید کل : 113512
تعداد مطالب : 667
تعداد نظرات : 60
تعداد آنلاین : 1

مسابقات وبلاگ نويسي

مسابقه بزرگ وبلاگ نویسی سبک بالان به مناسبت هفته دفاع مقدس

اولین جشنواره «وبلاگ‌نويسی دفاع مقدس» در يزدجشنواره وبلاگ نویسی حماسه نگاران بسیج و انقلاب اسلامیجشنواره وبلاگ نویسی تبیان در حال برگزاری است . ثبت نام کنید