یك بازيگر سينما و تلويزيون گفت: به اعتقاد من سپاه و بسيج بايد بزرگترين فيلمهاي تاريخ سينماي دفاع مقدس را بسازد و يا بزرگترين حامي اين ژانر باشد.
سيدجواد هاشمي در گفتوگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس«توانا»، اظهار كرد: به اعتقاد من سينماي دفاع مقدس به 4 دوره تقسيم شده است كه عبارت اند از؛ دوره اول كه «زمان وقوع جنگ» است و در اين دوره فيلمسازي بسيار رونق داشته است، دوره دوم كه «پس از جنگ» است كه در اين دوره فيلمها در خاكريز نبودند ولي سينماي دفاع مقدس را در شهر و از ريشه ارزيابي ميكردند، «سكوت دفاع مقدس» كه دوره سوم است كه دوره امري كاملا طبيعي است و در نهايت دوره چهارم كه «بازگشت به سوژههاي عظيم و بيبديل دفاع مقدس» است كه اين دوره فردا يا فرداها خواهد رسيد ولي مطمئنا به دست جواناني احياء ميشود كه فقط و فقط از جنگ شنيدهاند.
* اصليترين فيلمهاي حوزه دفاع مقدس هنوز ساخته نشده است
هاشمي در ادامه گفت: معتقد هستم اصليترين فيلمهاي حوزه دفاع مقدس هنوز ساخته نشده است، هنوز هيچ نوع فيلمي درباره، همت، جهانآرا، بروجردي، دستواره، متوسليان، باكريها و باقريها ساخته نشده است، فيلمهايي از اين دست؛ احياء كننده سينماي دفاع مقدس هستند و به دست جوانان نسل سوم ساخته خواهد شد.
اين رزمنده دفاع مقدس در ادامه به بيان 3 عامل ركود و سكوت سينماي دفاع مقدس، پرداخت و گفت: اولين عامل سكوت سينماي دفاع مقدس وجود بعضي از مسئولين شعار دهنده عمل نكننده ميدانم و از عملكرد سپاه پاسداران و بسيج به شدت انتقاد دارم.
اين كارگردان در ادامه گفت: از آن جهت به سپاه پاسداران و بسيج انتقاد دارم كه اين دو ارگان به جاي اينكه متولي ساخت فيلم دفاع مقدس باشند به فعاليتهاي فرهنگي غيرضروري ميپردازند و به جاي حمايت از ساخت اين ژانر مشكل تراشي ميكنند.
بازيگر فيلم اخراجيها در خصوص عدم حمايت سپاه پاسداران و بسيج گفت: بنده براي بسيج بارها و بارها فيلم ساخته و كار كردهام ولي اين انتقاد را به ايشان دارم كه مگر يك فيلم جنگي چقدر خرج دارد؟پرخرجترين آن كمتر از 1 ميليارد است، كه اين هزينه ساخت يك ساختمان نيز نيست؛ يعني ساخت يك فيلم دفاع مقدسي كم ارزشتر از ساخت يك ساختمان براي اين دو ارگان است؟
* بايد حامي ژانر دفاع مقدس بود نه اينكه از تهيه كننده كرايه شهرك سينماي دفاع مقدس را بگيرند
بازيگر فيلم پول كثيف در ادامه گفت: به اعتقاد من سپاه و بسيج بايد بزرگترين فيلمهاي تاريخ سينماي دفاع مقدس را بسازد و يا بزرگترين حامي اين ژانر باشد نه اينكه تازه از كارگردان و تهيه كننده كرايه شهرك سينماي دفاع مقدس را بگيرد.
هاشمي دومين دليل سكوت سينماي دفاع مقدس را كارگردانان غيرمتعهد به ژانر دفاع مقدس خواند و گفت: در حين جنگ و بعد از جنگ ـ تا مدت زماني ـ هر كارگرداني كه ميخواست شروع به كار كند بايد از ژانر دفاع مقدس شروع ميكرد و اين يعني ورود خيلي از كارگرداناني كه به دفاع مقدس اعتقاد قلبي نداشتند و خوب! معلوم است كه پس از مدتي فيلم ساري در اين ژانر را راها ميكند و به ژانر مورد علاقه و كم دردسر خودش ميپردازد.
* مشكلتراشي در ساخت سينماي دفاع مقدس، حاتميكيا را به سمت ژانر اجتماعي سوق داد
هاشمي در ادامه گفت: ولي اينجا اين سؤال پيش ميآيد كه چرا ابراهيم حاتميكيا، رسول ملاقليپور، جمال شورجه به سمت ژانر اجتماعي رفتند؟ اينجا بايد بگويم كه مسئله همان عدم حمايت از اين كار و يا به قول معروف مشكل تراشي براي ساخت اين نوع سينما است و اين مسئله دلسردي مردان سينماي دفاع مقدس را به همراه دارد.
هاشمي آخرين دليل سكوت سينماي دفاع مقدس را پرهزينه و سخت بودن سينماي دفاع مقدس خواند و گفت: فيلم جنگي سختترين ژانر فيلمسازي در دنيا است و چه دليلي دارد با اين همه عدم همكاري، كارگردانان به سمت ژانر سختي به نام دفاع مقدس بيايند، خصوصا كه كمترين هزينه و كمترين بودجه را نيز دريافت ميكنند.
بازيگر نقش شهيد كشوري در ادامه افزود: يك تيم جنگي علاوه بر بودجه به پشتگرمي و انگيزه احتياج دارد، اگر بودجه و پشتگرمي نميدهند لااقل انگيزه كارگردان را نكشند.
* هيچ وقت نگاه ريشهاي به دفاع مقدس نكردهايم
كارگردان فيلم ديدار در خصوص عدم ريشهيابي در خصوص سينماي دفاع مقدس گفت: يك سري پيدا شدهاند كه ميگويند چرا بايد از جنگ بگوييم؟ بايد به آنها گفت «قرار نبود جنگ، جنگ باشد جنگ ما دفاع مقدس بود»، ما هيچ وقت نگاه ريشهاي به دفاع مقدس نكردهايم در حالي كه لزومي ندارد دفاع مقدس را از خاكريز ببينيم.
هاشمي در ادامه گفت: بايد به اين موضوع پرداخته شود كه چرا همت، شهيد همت شده است و چرا در لحظه شهادت خدا از او سوال ميكند كه آمادهاي و همت ميگويد بله عزيز دلم.
* دفاع مقدس از ابتداي تاريخ وجود داشته و تا انتهاي تاريخ هم وجود خواهد داشت
بازيگر فيلم ياسهاي وحشي در ادامه تصريح كرد: دفاع مقدس چه بدياي به ما كرده است كه بخواهيم به آن بدي بكنيم؟ كساني ميخواهند دفاع مقدس را به سكوت اجباري تبديل كنند كه اعتقاد داشتهاند دفاع مقدس جنگ بوده است، دفاع مقدس از ابتداي تاريخ وجود داشته و تا انتهاي تاريخ هم وجود خواهد داشت.
بازيگرپرواز در شب گفت: كدام جنگ را ميشناسيد كه بسيجياش براي پايان آن گريه كند؟ كدام جنگ است كه بزرگ سردار آن در موردش بگويد عزت است؟ مگر خميني كبير نگفت: جنگ ما عزت است؟ جنگ و دفاع مقدس هميشه بوده است فقط شكل آن تغيير كرده است، امروزه هم هر كسي به نوع خودش دفاع ميكند.
بازيگر فيلم آخرين شناسايي گفت:كدام جنگ دنيا را ميتوان پيدا كرد كه زمان اعلام قطعنامه آن بسيجيان ناراحت شوند؟ يادم ميآيد زماني كه قطعنامه اعلام شد من روي موتور بودم و وقتي شنيدم جنگ تمام شده به زمين خوردم، مرا به بيمارستان بردند، گفتند چرا تصادف كردي؟ گفتم: تصادف نكردم عشق بازيام تمام شد نفهميدم چي شد كه به زمين خوردم.
هاشمي در ادامه گفت: خيليها ميگويند اينها احمقانه است ولي نه!، آنها مرز عشق و حماقت را نميفهمند، مرز عشق و حماقت آنجا است كه خط ميكشند و ميگويند هر كس از اين خط تجاوز كند، روي مين رفته و شهيد ميشود، ولي بچهها براي رفتن به آن طرف خط مسابقه ميگذاشتند؛ اين مرز حماقت نيست مرز معاشقه است و اينها هستند كه چون با خدا عشق بازي كردهاند وقتي جنگ تمام ميشود گريه ميكنند، زمين ميخورند، به طوري كه خيليهايشان هيچ وقت از زمين بلند نميشوند.
سيدجواد هاشمي در انتها گفت: 2 گروه به ژانر دفاع مقدس باز ميگردند ؛1ـ گروهي كه اين لحظات را فهميدند و 2ـ گروهي كه فقط ديدهها رو شنيدهاند و اندازه قطرهاي از اين اقيانوس رو حس كردهاند ولي وقتي ديدهها را ميشنوند؛ چشمانشان خيس ميشود.
منبع:خبرگزاري فارس
معبر
نظرات شما عزیزان: